Zásadní Ostrava – New York
500 Kč / 300 Kč (studenti, senioři)
Prodej vstupenek bude brzy zahájen v síti GoOut.
Andrej Gál — violoncello
Beatriz Gaudêncio Ramos — soprán
Prague Philharmonia
Petr Kotík — dirigent
Jiří Rožeň — dirigent
Petr Bakla
Summer Work (2016)
Anna Heflin
Einmal ist keinmal / Jednou neznamená nikdy / Once is never (2025)
Richard Ayres
No. 30 (NONcerto pro orchestr, cello a vysoký soprán, 2001)
–přestávka–
Petr Kotík
Fragment (1998)
Roscoe Mitchell
Nonaah for Orchestra (2023)
Alvin Lucier
Sweepers (1997)
„Umělecká díla nevznikají sama od sebe. Lokalita, která umožňuje jejich zrod, je s těmito díly vždy spojena. Takovou lokalitou pro hudbu naší doby je v posledním čtvrtstoletí Ostrava ve spojení s New Yorkem. Program koncertu nabízí jen velmi malou část z tvorby skladatelů, jejichž díla by bez osy Ostrava – New York neexistovala v podobě, v jaké je dnes známe.“
– Petr Kotík
Ostravské centrum nové hudby uvádí v pražském sále DOX+ další ze série zásadních koncertů.
Východiskem programu se tentokrát stala osa Ostrava – New York, na které se už čtvrt století propojují skladatelé a interpreti z celého světa a která přitahuje publikum jak domácí, tak zahraniční. Svědkem komunikace transatlantické avantgardy bude letos i pražské publikum: Alvin Lucier stál společně s Petrem Kotíkem u zrodu festivalu Ostravské dny.
Na festivalu už má roky pevné místo Roscoe Mitchell nebo právě Petr Bakla a z nejmladší skladatelské generace se opakovaně vrací Anna Heflin. Richard Ayres je jedním z umělců, který vždy šel „proti proudu" a v Ostravě realizuje svoje díla více než 15 let.
Večer zahájí skladba Summer Work (2016) pražského skladatele Petra Bakly (1980). Charakteristikou skladby je „masa zvuku, ve které mají všechny hlasy specifickou závažnost“ (Amadeus Magazine) a tím vytváří dojem statického, ale přitom mnohobarevného prostoru. Na něj naváže americká skladatelka Anna Heflin (1993), jejíž novinka Einmal ist keinmal (2025) se odvíjí v třpytivých vrstvách a otevírá posluchačům nečekaná skrytá zákoutí orchestrálního zvuku.
První polovinu koncertu uzavře dílo britského skladatele Richarda Ayrese (1965), který sází na nadsázku a humor: jeho No. 30 (NONcerto pro orchestr, cello a vysoký soprán) je hravé i absurdní dílo, které působí jako „cirkusová kapela na drogách“ (jak Ayresovu hudbu charakterizoval dirigent Roland Kluttig). Sólový part hraje slovenský violoncellista Andrej Gál, zpívá portugalská sopranistka Beatriz Gaudêncio Ramos.
První polovinu večera diriguje Jiří Rožeň, přes své mládí s projekty OCNH již po několik let úzce spjatý. Například roku 2022 společně s Petrem Kotíkem dirigovali na ostravském operním festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava mimořádné scénické dílo Luigiho Nona Prometeo. Tragedia dell‘ascolto (pro čtyři orchestry, narátory, sólisty, sbor, dva dirigenty – to vše na osmi pódiích – a rozsáhlou elektronickou instalaci); záznam je ke zhlédnutí na YouTube.
Druhou polovinu večera zahájí dílo Petra Kotíka (1942), zakladatele Ostravského centra nové hudby, jehož pracovní život se na ose Ostrava – New York odvíjí bezmála 30 let. Na programu bude jeho Fragment z roku1998. „Tato monumentální skladba se skromným názvem patří k tomu nejlepšímu, co bylo napsáno pro velké instrumentální obsazení,“ napsal hudební kritik a skladatel Kyle Gann ve Village Voice po premiéře v newyorském Lincoln Centru.
Roscoe Mitchell (1940), legenda progresivního jazzu a zakládající člen Art Ensemble of Chicago, vytvořil pro Kotíkův newyorský SEM Orchestr verzi své ikonické skladby Nonaah (2023), kterou označil tubista Ben Stapp za „zážitek, který otevírá oči“. V Praze zazní skladba poprvé.
Jednou ze zásadních postav americké umělecké avantgardy byl Alvin Lucier (1931–2021), profesor Wesleyan University. V jeho skladbě Sweepers (1997) „není nic zcela stabilního“, jak zmiňuje jeho univerzitní kolega, skladatel Ron Kuivila a dodává: „Zvuk se tu šíří a proměňuje podobně jako pole vysoké trávy zčeřené jemným vánkem.“ Alvin Lucier psal své unikátní orchestrální kompozice výhradně pro festival Ostravské dny. Jejich vznik inicioval a Lucierova díla dirigoval Petr Kotík. Stane se tak i v pražském DOX+.
S orchestrem Prague Philharmonia spolupracovalo Ostravské centrum nové hudby už v minulosti: jak na Ostravských dnech v Ostravě, tak na Cyklech soudobé hudby S v Praze. V roce 2021 to byla rovněž spolupráce na Zásadním koncertě v DOX+ s dílem Bernharda Langa. Letošní propojení obou institucí je tak logickým vyústěním předchozí úspěšné spolupráce na poli hudby dneška.