Hudba prožívaná celým tělem zahájila cyklus soudobé hudby
První setkání v nové sezoně cyklu soudobé hudby patřilo skladateli a zvukovému designérovi Jakubu Ratajovi – autorovi, který vnímá hudbu jako tělesnou zkušenost. Jeho kompozice oscilují mezi klasickou a elektronickou hudbou a vycházejí z představy těla jako „labilního filtru“, jenž přetváří zvuk v hluboce individuální prožitek.
Rozhovor dramaturgyně Hany Dohnálkové s autorem nabídl vzácnou možnost nahlédnout do procesu jeho tvorby, která testuje interpreta i posluchače. A přesně to si diváci mohli na místě ověřit.
Koncertní mistryně Pavla Tesařová otevřela večer strhující interpretací Capriccia č. 1, technicky náročné skladby tvořené výhradně z přirozených flažoletů. Její výkon Jakuba Rataje natolik uchvátil, že v rámci večera přislíbil vytvořit Capriccio č. 2. Máme se tedy v příštích letech na co těšit.
Obdobný úspěch zaznamenal Balázs Adorján (violoncello) se sólovou skladbou Stria, který navíc pro tento večer nastudoval hned tři obtížné autorovy kompozice!
Na scéně se představili také Jindřich Pavliš (klarinet) a Eva Hutyrová (klavír), právě s Balázsem Adorjánem v intenzivním triu IOI.
Kompozice večera pracovaly s rytmem, který citlivé posluchače dovedl až na hranici transu – ať už v elektronické skladbě Serge 2.1, nebo v závěrečném kvartetu Kratzer ve strhujícím podání FAMA Quartet (David Danel, Roman Hranička, Ondřej Martinovský, Balász Adorján).
Foto: Milan Mošna